SFL-soukromý Fořtův list 001 ze dne 02. 01. 25
Co vám i mně lze vložit do Nového roku Léta Páně 2025 (MMXXV)?
Není všem lidem dáno, aby se s moudrostí a prosbou o boží milosrdenství nebáli podívat do minulosti, kde se i omyly staly, kdy radost byla na čas nahrazena bolestí, kdy člověk nemusel vždy s odevzdaností do vůle Boží vše přijmout. O něco lepší je to s pohledem do budoucnosti; jsme i ochotní přát všem lepší Nový rok, zdraví, štěstí, spokojenost. To vše však nezáleží pouze na nás! Stejně jako u pohledu do minulosti, kdy se s důvěrou obracíme k lásce boží, k jeho milosrdenství, tak i pro nový rok máme svůj vztah k Bohu zas vyjádřit: „Pane, požehnej nám budoucí dny.“ Zbývá přítomnost! Jakým okem se na ni máme dívat? Okem vděčnosti, že zde ještě jsme, že smíme doufat, milovat, odpouštět, věřit hned od probuzení v ochranu boží, andělů, v setkání s dobrými lidmi! Takže si vše shrňme: pro vše, co bylo, vzbuďme modlitbu lítosti; co bude, vložme do modlitby o požehnání; co prožíváme, vyjádřeme modlitbou díků: že vidíme, slyšíme, smíme i nahmatat a ochutnat ovoce lásky, že smíme cítit vůni, blízkost druhých, že máme „čich pro dobro, které vždy musíme konat i čich pro zlo, před kterým raději utéci, jindy s pomocí boží bojovat a neprohrát! Tohle vše by mělo být naším heslem, krédem křesťanů, katolíků, lidí dobré vůle! Jinak skončíme ne v jeskyni či chlévě Betléma, ale v bídě tohoto světa, v bídě morální, bahně zla. Přeji nám všem to první! _____________________________________________________________________________________
Jak krásné je být vojínem u Krále JK! Vzpomínáte, jaké zbraně od Boha máme? Opásejte si bedra pravdou, nasaďte si pancíř spravedlnos-ti, vaší obuví ať je připravenost k evangeliu pokoje; chopte se štítu víry, abyste byli s to zneškodnit všechny ohnivé střely největšího Nešlechetní-ka, a vezměte si přilbu spásy a meč ducha, jímž je slovo Boží. Ze všech slov následujících lze vyčíst: toto mějme na paměti po celý rok 2025!
Z kázání svatého Fulgencia, biskupa v Ruspe: Zbraně lásky
25. prosince jsme oslavili časné narození věčného Krále, 26. prosince oslavujeme triumfální umučení a smrt jeho vojína (sv.Štěpána).
25. 12. totiž vykročil náš Král v rouše tělesnosti z paláce panenského lůna, aby milostivě navštívil svět. 26. 12. vyšel jeho vojín z tělesného stanu, aby v triumfálním průvodu vstoupil do nebe.
Náš Král, jakkoli ten nejvyšší, přišel kvůli nám v poníženosti. Nemohl ovšem přijít s prázdnou, a tak přinesl svému vojsku veliký, královský dar. Nejenže jím všechny opravdu štědře obdaroval, ale také jim dodal nezdol-nou sílu k boji. Tím darem, který přinesl, byla čistá láska, přivádějící člověka k účasti na božství.
A co přinesl, to také rozdělil; sám sebe přitom nijak neochudil, ale chudobu svých věrných podivuhodně zahrnul štědrostí a sám zůstal plný neztenčeného bohatství.
Tedy láska. Táž, která Krista stáhla z nebe na zem, vynesla Štěpána ze země na nebesa. Čistá láska nejprve vyšlehla z Krále, pak zazářila také z vojína.
Aby mohl přijmout diadém vítězství, jak naznačuje i jeho jméno, (stefanos se z řečtiny překládá koruna – ne platidlo, ale koruna coby ozdoba hlavy); vyzbrojil se Štěpán láskou a dík této zbrani všude vítězil. Pro lásku k Bohu necouvl před rozlícenými Židy, pro lásku k bližnímu se modlil za ty, kteří ho kamenovali. Z lásky napomínal zbloudilé, aby se napravili, z lásky se přimlouval za kamenující, aby nebyli potrestáni.
(Připomeňme si, KDO byl SAUL=ŠAVEL, který si po svém obrácení změnil jmé-no na PAULUS čili Pavel, což v latině znamená MALÝ; jak pronásledoval coby horlivý učený farizej „sektu Ježíšovu“, protože JAHVE = Hospodin, jediný Bůh přece nemohl mít Syna= Ježíše, pomlčeno o třetím: o Duchu svatém! Pro Šavla bylo vše kolem Ježíše a jeho stoupenců nejen rouháním, ale i urážkou Boha.) Spolehl se na sílu lásky a přemohl Šavla i přes jeho kruté řádění, takže ten, který ho na zemi pronásledoval, v nebi se stal jeho přítelem, společníkem. A byla to právě svatá a neúnavná láska, která Štěpána přiměla, aby usiloval získat modlitbou ty, které nebyl s to obrátit domluvou.
Nuže, teď se tedy Pavel raduje se Štěpánem, se Štěpánem se kochá jasem Kristovy slávy, se Štěpánem plesá, se Štěpánem kraluje. Neboť tam, kam Štěpán Pavla předešel, (připomeňme si, že u ukamenování Štěpána seděl i Ša-vel a plně s tímto způsobem trestu souhlasil), protože ho zabily Pavlovy ka-meny, dostal se i Pavel, protože mu pomohly Štěpánovy modlitby.
A to je ten pravý život, bratři moji, když Pavel není zahanben pro Štěpá-novu smrt, a Štěpán se naopak těší z Pavlova společenství, protože v obou vládne radost lásky. Láska totiž přemohla u Štěpána židovskou zběsi-lost, láska přikryla u Pavla množství hříchů, láska dokázala u obou stejně dosáhnout podílu v nebi; (tzn.= oni na tom byli v nebeském ráji stejně!).
Láska je vskutku pramenem a počátkem každého dobra, znamenitou záštitou, a také cestou vedoucí do nebe. Kdo chodí v lásce, nemůže ani zabloudit, propadnout strachu. Neboť láska ukazuje směr, láska ochraňuje, láska vede k cíli. Vidíte tedy, bratři a sestry, že Kristus nám láskou jakoby postavil žebřík, po němž může každý křesťan vystupovat do nebe. Proto si ze všech sil snažte uchovat čistou lásku a navzájem si ji prokazujte. Ať ve vás roste a vede vás vzhůru. Srov. Sk 8,1a. Srov. Př 10,12.
Pán se narodil pro tento svět, aby se Štěpán narodil pro nebe: * přišel na svět, aby Štěpán vešel do nebe. Náš Král vyšel oděn šatem těla z panenského lůna a navštívil svět, aby Štěpán vešel do nebe.
________________________________________________________________________
Do čí ruky smíme s klidem vložit náš Nový rok 2025?
Jeden chlapec šel mamince nakoupit; dával velký pozor, aby nic nezka-zil a neopomenul. Prodavač kluka překvapil výzvou: „Vezmi si tolik bonbonů, kolik se ti jich vejde do ruky. Neboj se!“ Chlapec ale poprosil prodavače, aby do své ruky pro něho vzal sladkosti on. „Proč si je nevezmeš sám?“ „Já mám menší ruku než ty!“ Toto nechť je pro nás receptem: Dobrý Bůh má přece větší nejen ruku, ale i moc,! Kéž nás ON obdarovává! Kéž nám v Novém roce je nabízeno vše od něho!